رمز عبور سال‌هاست که اساس امنیت رایانه ها بوده است، اما امنیت خاصی ندارد و پس از افشای گسترده رمز عبور، امنیتش از این هم کمتر می‌شود. دنیا در حال حرکت به سمت راه بهتری برای ورود به سیستم است که “کلید عبور” نامیده می‌شود و به زودی می‌توانید از آن در دستگاه های اندرویدی خود و سایر دستگاه‌هایی که مرورگر کروم را اجرا می‌کنند استفاده کنید.

 

برخلاف رمز عبور، یک Passkey به طور خودکار تولید می شود و دوباره استفاده نمی شود. با این حال، تجربه کاربری برای کسانی که قبلاً از تکمیل خودکار رمز عبور استفاده می کردند کاملاً آشنا است. ابتدا، در اینجا شکل دادن به رمز عبور به نظر می رسد شما فقط تأیید می کنید که می خواهید یک رمز عبور جدید برای یک سایت خاص و یک حساب خاص ایجاد کنید، سپس از هر روشی که برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده می کنید (به عنوان مثال حسگر اثر انگشت) استفاده کنید.

 

Passkey گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

پس از انجام این کار، کلید عبور با استفاده از مدیریت رمز عبور گوگل در همه دستگاه‌های شما همگام‌سازی می‌شود. این بدان معناست که حتی اگر گوشی خود را گم کنید، باز هم به تمام حساب های خود دسترسی خواهید داشت.

 

استفاده از Passkey مانند استفاده از رمز عبور ذخیره شده به نظر می رسد، فقط حسابی را که می خواهید استفاده کنید تأیید کنید و سپس با استفاده از حسگر اثر انگشت (یا قفل با چهره یا هر چیز دیگری) احراز هویت را انجام دهید. نکته جالب در مورد کلیدهای عبور این است که می توانید از تلفن خود برای ورود به دستگاه های اطراف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر رایانه شما دارای حسگر اثر انگشت نیست، می توانید از تلفن همراه خودتان برای باز کردن قفل امنیتی رایانه استفاده کنید.

 

Passkey گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

باید توجه داشته باشید که Passkey ها فقط مختص به شرکت گوگل نیستند بلکه چیزی هستند که در چندین پلتفرم پشتیبانی می شوند. Safari در macOS قبلاً این ویژگی را در خود جای داده بود، بنابراین اگر از سایتی بازدید می‌کنید که از کلیدهای عبور استفاده می‌کند، یک کد QR ظاهر می‌شود و شما باید آن را با تلفن اندرویدی خود اسکن کنید و وارد سایت مورد نظر شوید.

 

در حال حاضر کلیدهای عبور در کانال بتای Google Play Services و Chrome Canary در دسترس هستند. اما پس از آماده شدن برای اولین بار، می توانید از آن در هر پلتفرمی استفاده کنید، به عنوان مثال، استفاده از یک گوشی هوشمند آیفون برای ورود به سایتی در مرورگر کروم در ویندوز.

 

Passkey گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

صحبت های ما در مطلب فوق در مورد وب سایت های اینترنتی بود، اما کلیدهای عبور به برنامه‌های اندرویدی نیز خواهند آمد. این هدف بعدی برای تیم گوگل در سال 2022 است که روی این ویژگی کار می‌کنند. مانند گذرواژه‌ها، کلیدهای عبور ایجاد شده در یک وب‌سایت روی برنامه مرتبط نیز کار می‌کنند و بالعکس.

 

نظر شما درباره این روش چیست؟ روش فوق به مانند یک رمز عبور پویا اما به صورت دائمی است و دیگر لازم نیست رمز های عبور مختلف را برای هر وب سایت به صورت جداگانه به یاد داشته باشید.

 

منبع: GSMArena