آی‌پد نسل دهم

 

اپل امروز نسل دهم آی‌پد را معرفی کرد، اما این آی‌پد، از طراحی مشابه نسخه عادی سال گذشته بهره نبرده است. همانطور که انتظار می‌رفت، آی‌پد جدید نازک‌تر، با اضلاع صاف و بزرگ‌تر 10.9 اینچی مجهز به پنل IPS LCD با وضوح 2360 در1640 پیکسل با 500 نیت روشنایی است. این مدل اساساً یک نمونه iPad Air (2022) بدون پردازنده M1 است.

 

در عوض، نسل دهم آیپد دارای تراشه A14 Bionic با پردازنده 6 هسته ای، تراشه گرافیکی 4 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای است.

 

این تبلت در رنگ‌های نقره‌ای، آبی، صورتی و زرد و در نسخه های 64 و 256 گیگابایتی و همچنین مدل‌های فقط وای-فای و Wi-Fi + 5G موجود است. این محصول به نسخه سریع تر وای-فای نسل ششم نیز مجهز شده است.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

نسل دهم آی‌پد به USB-C منتقل شده و از نسل اول قلم Apple Pencil پشتیبانی می‌کند. با این حال، قلم اپل پنسل تنها از پورت Lightning پشتیبانی می کند، بنابراین به یک آداپتور USB-C به Lightning (که در جعبه موجود است) نیاز دارید. آداپتور به خودی خود با قیمت 9 دلار برای فروش در دسترس خواهد بود.

 

نسل دهم آی‌پد دارای دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 و دیده 122 درجه فوق‌عریض همراه شده است که این مهم افراد بیشتری را در قاب جای می‌دهد و از Smart HDR 3، ویدیوی 1080p تا 60 فریم بر ثانیه و دامنه دینامیکی گسترده تا 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در طرف مقابل دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز به فوکوس خودکار و امکان ضبط ویدیو با کیفیت 4K را بر رو این محصول شاهد هستیم.

 

اپل یک صفحه کلید جادویی برای آی پد جدید ساخته است که از طریق رابط هوشمند متصل می شود و به صورت مغناطیسی عمل می کند. این شامل یک پایه نگهدارنده و یک ترک پد است. این صفحه کلید توانایی های iPad را با قیمت 249 دلار / 299 یورو / 24900 روپیه افزایش می دهد.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

نسل دهم اپل آی‌پد اکنون برای پیش‌ فروش آماده است و بسته به بازارهای مختلف، سفارش ها از 26 اکتبر (4 آبان) و 1 تا 2 هفته دیگر ارسال می‌شود.

 

قیمت مدل جدید از 449 دلار / 579 یورو / 44900 روپیه برای یک مدل فقط وای فای 64 گیگابایتی شروع می شود. این افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به مدل پایه سال گذشته است، اما خوشبختانه، اپل آن را نیز با قیمت 329 دلار / 429 یورو / 33900 روپیه در خرده فروشی ها نگه می دارد.

 

آی‌پد پرو مجهز به تراشه M2

 

اپل نسخه های به روز آیپد پرو 12.9 اینچی و آیپد پرو 11 اینچی را با پردازنده جدید اپل M2 معرفی کرده است. مدل‌های جدید همچنین از ویژگی شناور قلم Apple Pencil، اتصال بهبود یافته و ویژگی‌های به‌روز دوربین پشتیبانی می‌کنند.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

بزرگترین تغییر در این نسخه تغییر به سیستم روی تراشه M2 جدید است. این تراشه جدید که در مک‌بوک ایر 2022 و مک‌بوک پرو 13 اینچی نیز یافت می‌شود، دارای یک پردازنده 8 هسته‌ای (4 هسته عملکرد + 4 هسته کارآمد) و یک پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای به همراه یک موتور عصبی 16 هسته‌ای ویژه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است. اپل ادعا می کند که پهنای باند حافظه 100 مگابایت بر ثانیه در این تراشه وجود دارد.

 

اپل همچنین ادعا می کند که پردازنده M2 تا 35 درصد عملکرد گرافیکی سریع تر، 40 درصد عملکرد یادگیری ماشینی بهتر و 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتر از تراشه M1 در نسل قبلی iPad Pro دارد.

 

با صفحه نمایش لمسی به روز شده و iPadOS 16، مدل‌های جدید iPad Pro از حالت شناور با قلم اپل نسل دوم نیز پشتیبانی می‌کنند. اکنون مداد تا 12 میلی متر بالای صفحه نمایش شناسایی می شود که می تواند عملکردهای اضافی را در برنامه ها فعال کند. این قابلیت در برنامه های اختصاصی آی پد پرو و همچنین برنامه های شخص ثالث در دسترس خواهد بود.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

مدل‌های جدید آی‌پد پرو از قابلیت اتصال بی‌سیم بهبودیافته در قالب Wi-Fi 6E برخوردارند که سرعت دانلود تا 2.4 گیگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند که 2 برابر سریع‌تر از مدل‌های قبلی است. همچنین پشتیبانی از بلوتوث 5.3 و اتصال 5G در مدل های LTE به روز شده است.

 

در نهایت، تراشه M2 جدید ویژگی های بهبود یافته دوربین را در iPad Pro فعال کرده است، حتی اگر خود سخت افزار دوربین تغییر نکرده باشد. انکدر جدید ProRes به مدل‌های آی‌پد پرو این امکان را می‌دهد که اکنون ویدیوها را مستقیماً در کدک ProRes با کیفیت بالای اپل ضبط کرده و آن را تا 3 برابر سریع‌تر انکد کنند. عملکرد دوربین ثابت نیز شاهد ارتقاء از Smart HDR 3 به Smart HDR 4 بوده است.

 

اپل تی وی 4K

 

اپل نسخه به روز شده پخش کننده رسانه ای Apple TV 4K را نیز معرفی کرده است. مدل جدید دارای پردازنده سریعتر، پشتیبانی از HDR بهبود یافته و اتصال بهتر است.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

Apple TV 4K جدید دارای تراشه A15 Bionic است. اپل به تعداد هسته‌ها یا سرعت کلاک این تراشه اشاره‌ای نکرده است، که تشخیص مشابه بودن آن با مدل‌های آیفون 14 یا نسخه کاهش یافته را دشوار می‌کند. این شرکت ادعا می کند که در مقایسه با A12 Bionic در مدل نسل قبلی، تراشه مرکزی 50 درصد سریعتر و عملکرد تراشه گرافیکی 30 درصد سریعتر شده است.

 

مدل جدید پشتیبانی از استاندارد HDR10+ را در کنار فرمت‌های موجود Dolby Vision، HDR10 و HLG اضافه می‌کند. در حالی که HDR10+ عمدتاً از نظر مشخصات شبیه به Dolby Vision است، اما محبوبیت بسیار کمتری دارد و تنها سرویس اصلی ارائه دهنده محتوای HDR10+ Amazon Prime Video است.

 

با این حال، ممکن است که اپل قصد داشته باشد مجموعه ای از محتوای خود را در فرمت HDR10+ در کنار سایر فرمت ها عرضه کند. این ممکن است به این دلیل باشد که چندین سازنده تلویزیون، به ویژه سامسونگ، از Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کنند و در عوض از HDR10+ پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ به ویژه قابل توجه است زیرا نه تنها بزرگترین تولید کننده تلویزیون امروزی است، بلکه مخترع استاندارد HDR10+ است و بنابراین بعید است به این زودی از استاندارد رقیب Dolby Vision پشتیبانی کند.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

و در نهایت، Siri Remote اکنون یک پورت USB-C برای شارژ به جای Lightning دارد.

 

Apple TV 4K جدید در دو مدل عرضه خواهد شد. نسخه 64 گیگابایتی شامل اتصال Wi-Fi 6 است، اما نوع جدید 128 گیگابایتی اترنت گیگابیت را به همراه پشتیبانی از پروتکل شبکه Thread mesh برای کنترل دستگاه های خانگی هوشمند سازگار اضافه می کند.

 

Apple TV 4K جمعه 4 نوامبر (13 آبان) در دسترس خواهد بود. مدل 64 گیگابایتی 129 دلار و مدل 128 گیگابایتی با اترنت 149 دلار قیمت دارد. همچنین ساخت و فروش مدل قدیمی HD متوقف شده است.

 

از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ نسل دهم آی‌پد، آی‌پد پرو و اپل تی وی 4K

 

نظر شما درباره محصولات جدید اپل چیست؟

 

منبع: GSMArena