بر اساس برآوردهای اخیر، تقریباً تمام (95 درصد) تلفن های همراه آیفون در چین ساخته می شوند. مشکلی که در حال حاضر اپل با آن دست و پنجه نرم می کند این است که 80 درصد از تمام آیفون‌ها در کارخانه فاکسکان در ژنگژو، چین ساخته می شوند و اکنون این کارخانه به دلیل سیاست “صفر کووید” چین در حال تعطیل شدن است.

 

این مسئله بیشتر بر روی محصولاتی مانند آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس تأثیر خواهد گذاشت. در اقدامی بی سابقه، اپل رسما هشدار داد که رسیدن به اهداف تولید در چند ماه آینده دشوار خواهد بود زیرا کارخانه با ظرفیت کاهش یافته کار می کند. این مشکل تا به امروز از سوی اپل پنهان شده بود اما امروز این شرکت اقدام به فاش کردن راز خود نموده است.

 

به گفته منابعی از دولت محلی که با رویترز صحبت کردند، شریک اپل، فاکسکان، قصد دارد نیروی کار را در کارخانه های خود در کشور هندوستان چهار برابر کند. این افزایش تعداد باعث خواهد شد تا کارگران از 17000 نفر فعلی به 70000 نفر افزایش یابند.

 

این منابع به رویترز گفتنه اند: دو مقام دولتی با اطلاع از این موضوع اعلام کرده اند که فاکسکان، تامین کننده اپل، قصد دارد نیروی کار کارخانه آیفون خود در هند را در مدت دو سال چهار برابر کند و همزمان آنها به تعدیل تولید اشاره کرده اند زیرا با اختلالاتی در چین مواجه شده اند.

 

این گسترش عظیم کارگران زمان بر خواهد بود (دو سال در هر گزارش) و بنابراین بحران فعلی را حل نخواهد کرد. اما آخرین تحولات می تواند برنامه های اپل برای کاهش وابستگی خود به چین برای جلوگیری از بروز مجدد این وضعیت را بهبود بخشد.

 

تحلیلگران JP Morgan گزارش دادند که تا سال 2025 می‌توان 25 درصد از تولید آیفون را به هندوستان منتقل کرد. کوپرتینوی ها در حال حاضر گوشی‌های آیفون 14 را در هند تولید می‌کند و تنها چند هفته پس از شروع، تولید در چین آغاز می‌شود. برنامه سال آینده این است که تولید آیفون 15 همزمان با آن در چین آغاز شود.

 

با توجه به اتفاقات رخ داده می توان انتظار داشت که تلفن های همراه آیفون بیش از پیش گرانتر شوند و این گرانی بیشتر متوجه مدل های آیفون 14 پرو و پرو مکس خواهد بود. پیشتر این وضعیت باعث تاخیر در تحویل آیفون های جدید به خریداران شده بود.

 

منبع: GSMArena