سونی به تازگی پرچم‌دار جدید Xperia 1 V خود را نمایان ساخته و اولین حسگر Exmor T در نوع خود را برای موبایل به ارمغان آورده است که نوید عکاسی با گوشی‌های هوشمند در نور کم را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. ما همچنین نشان تجاری سری یعنی نسبت صفحه 21 به 9 و نمایشگر 4K OLED و جدیدترین و بهترین چیپست اسنپدراگون را بر روی این محصول در اختیار داریم.

 

صفحه نمایش Sony Xperia 1 V اندازه 6.5 اینچی دارد و تا 120 هرتز به روز می شود. این نمایشگر موتور تصویر X1 برای موبایل را از Xperia 1 IV حفظ کرده است که هدف آن افزایش کیفیت ویدیوها با برخی پیشرفت‌های نرم‌افزاری هوشمندانه است. نمایشگر با پوشش گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده است و دارای یک قاب کامل کلاسیک در بالا برای دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.9 اینچی است.

 

قسمت پشتی نیز با گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده است و دارای پوشش منحصر به فردی است که شبیه هیچ گوشی دیگری نیست. همراه با کناره های برآمدگی، هندلینگ Xperia 1 V را واقعاً افزایش می دهد. گواهینامه IP65 و IP68 به این معنی است که شما نباید نگران ورود گرد و غبار و آب به گوشی باشید.

 

در داخل Xperia V یک چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی قرار دارد. برخلاف تقریباً همه گوشی‌های هوشمند ممتاز دیگر، پرچم‌دار سونی دارای یک اسلات کارت microSD است که به راحتی فضای ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد. سونی مشتاق است که تولید گرمای بیش از حد را که در مدل Xperia 1 IV شاهد بودیم را تکرار نکند و بنابراین Xperia 1 V با حجم صفحه انتشار حرارت 60 درصد بیشتر عرضه می شود. این شرکت همچنین برای کاهش مصرف باتری، روی دوربین که یکی از عوامل اصلی گرما در داخل یک گوشی هوشمند مدرن است، سخت کار کرده است.

 

گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک V و میان رده اکسپریا 10 مارک V معرفی شد

 

خوشبختانه، حل مشکل گرمای گوشی منجر به کاهش سایز سنسور دوربین نشده است. در عوض، سنسور دوربین پشت یک لنز F/1.9 به همراه یک سنسور تصویربرداری 1/1.35 اینچی قرار دارد که 70 درصد بزرگتر از آنچه در مدل Xperia 1 IV شاهد بودیم است. این یک سنسور 52 مگاپیکسلی چند وجهی است، یعنی دارای نسبت 4.3:3 است که بین عکس‌های ثابت 4:3 که معمولاً استفاده می‌شوند و 16:9 اکثر ویدیوها قرار می‌گیرد. بنابراین، در حالی که نمی‌توانید از وضوح کامل در هر یک از سناریوها استفاده کنید، در هر یک از موارد به جای مقدار زیادی در یکی از موارد، کمی حالت کراپ را دریافت خواهید کرد. شاید به یاد داشته باشید که نوکیا 808 PureView ترفند مشابهی را در آن زمان انجام داده بود.

 

اما Sony Xperia 1 V سنسور قدیمی FSI 808 را ندارد. در عوض به یک تصویربردار مدرن BSI Quad-Bayer با پیکسل‌های مجزا 1.12 میکرومتر مجهز شده است که تصاویر را 4 به 1 برای تولید عکس‌های 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 2.24 میکرومتر ترکیب می‌کند. اما چیزی که این محصول را واقعاً منحصربه‌فرد می‌کند ساختار پیکسلی است که فوتودیود و ترانزیستور را در دو لایه مجزا تقسیم می‌کند که به حداکثر رساندن مقدار نور گرفته شده و کاهش نویز کمک می‌کند.

 

سونی ادعا می‌کند که حسگر جدید اکسپریا 1 را قادر می‌سازد تا دو برابر بهتر از نسل قبلی خود در محیط‌های کم نور عمل کند. این شرکت همچنین در نهایت حالت شب را برای کمک به این محیط های فوق العاده تاریک فعال کرده است.

 

با نگاهی فراتر از دوربین اصلی، پرچمدار جدید سونی همان دوربین تله فوتو 85-125 میلی متری F/2.3-F/2.8 12 مگاپیکسلی را با زوم مداوم مانند مدل قدیمی ارائه می کند. یک سنسور 12 مگاپیکسلی دیگر در پشت دوربین 16 میلی متری فوق عریض با فوکوس خودکار قرار دارد. سنسور TOF از میان رفته است، زیرا سونی ادعا می کند الگوریتم های هوش مصنوعی آن در این مرحله آنقدر پیشرفته هستند که نیازی به سنسور اضافی نباشد.

 

سونی برنامه های سازنده خود یعنی Photo Pro و Video Pro را با رابط کاربری عمودی و اوج فوکوس به روز کرده است، در حالی که پخش کننده ها اکنون گزینه نظارت بر چت زنده را مستقیماً از صفحه تلفن دریافت می کنند.

 

در بخش صوتی، Sony Xperia 1 V بلندگوهای استریوی پیشرفته‌تری را با بلندی صدای بیشتر و باس غنی‌تر ارائه می‌کند. جک 3.5 میلی‌متری صدا برای کسانی که هنوز ترجیح می‌دهند از هدفون‌های سیمی استفاده کنند نیز وجود دارد.

 

Sony Xperia 1 V از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند که از شارژ سیمی 30 واتی پشتیبانی می کند تا 50 درصد شارژ را در 30 دقیقه به دست آورد. این گوشی همچنین دارای شارژ بی سیم و معکوس است و سونی قول داده است که حداقل 80 درصد از ظرفیت باتری خود را پس از سه سال استفاده حفظ کند.

 

Sony Xperia 1 V در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای پلاتینیوم و سبز خاکی از اواخر ژوئن عرضه می‌شود و در بازار مشخصی در دسترس خواهد بود و جزئیات آن در آینده مشخص خواهد شد. قیمت آن در قاره اروپا 1399 یورو و در بریتانیا 1299 پوند خواهد بود. قیمت گذاری ایالات متحده به زودی تایید خواهد شد.

 

سونی به همراه مدل پرچمدار اکسپریا 1 مارک V خود، جدیدترین گوشی میان رده با نام Xperia 10 V را نیز معرفی کرد. این گوشی سبک ترین گوشی هوشمند 5000 میلی آمپر ساعتی در حال حاضر در بازار است. این گوشی با وزن 159 گرم، در واقع چند گرم سبک تر از مدل قبلی خود است.

 

گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک V و میان رده اکسپریا 10 مارک V معرفی شد

 

Sony Xperia 10 V چیپست اسنپدراگون 695 و همچنین ترکیب حافظه 6/128 گیگابایتی مدل Xperia 10 IV را حفظ کرده است. فضای ذخیره سازی همچنان با کارت های microSD قابل افزایش است.

 

صفحه نمایش 1080p OLED هنوز 6.1 اینچی مورب است، اما سونی می گوید که روشنایی آن 1.5 برابر بیشتر از قبل است. این صفحه نمایش فقط از نرخ تازه سازی 60 هرتز پشتیبانی می کند، هرچند که در سال 2023 تا حدودی ناامید کننده است، اما با گوریلا گلس ویکتوس محافظت می شود. در ساخت بدنه و قاب پشتی هنوز هم از پلاستیک استفاده شده است.

 

ارتقای قابل توجه دیگر دوربین اصلی است. Xperia 10 V با یک سنسور 48 مگاپیکسلی 1/2.0 اینچی با پیکسل‌های 0.8 میکرومتری و لنز f/1.8 با لرزش‌گیر اپتیکال ارائه می‌شود. در کنار آن تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی و دوتایی فوق‌عریض، هر دو با دیافراگم f/2.2 قرار دارند. زوم دوربین تله‌فوتو 2 برابر است، در حالی که فوق عریض با FoV 120 درجه به بازار عرضه می شود. آخرین دوربین این گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی با وظیفه عکاسی سلفی است.

 

Xperia 10 V انرژی خود را از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تامین می کند که وعده داده شده است که حداقل 80 درصد ظرفیت خود را پس از سه سال حفظ کند.

 

از دیگر ویژگی های قابل توجه می توان به مقاومت IP65/68 در برابر آب و گرد و غبار، جک 3.5 میلی متری صدا با پشتیبانی از صدای Hi-Res و مجموعه ای از بلندگوهای استریو در جلو اشاره کرد.

 

Xperia 10 V با قیمت 449 یورو در اروپا به فروش می رسد و فروش آن از واسط ماه ژوئن شروع می شود.

 

نظر شما درباره دو محصول جدید سونی چیست؟

 

منبع: GSMArena