سامسونگ به رقابت برای فعال کردن ارتباطات دو طرفه از طریق ماهواره بر روی گوشی‌های هوشمند پیوسته است. مودم 5300 اگزینوس بعدی، به کاربران در مناطق بسیار دور (یا در مناطق بحرانی که سرویس‌ها غیرفعال شده‌اند) این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شبکه‌های غیرزمینی 5G (NTN) با جهان ارتباط برقرار کنند.

 

مودم جدید استاندارد 3GPP Release 17 را برای اطمینان از قابلیت همکاری با شبکه های مخابراتی نوظهور و سخت افزار و نرم افزار توسعه یافته توسط سازندگان گوشی های هوشمند پیاده سازی می کند.

 

تلفن هوشمند شما می‌تواند پیامی را به یک ماهواره (و سایر وسایل نقلیه غیرزمینی) بفرستد، که سپس پیام را به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند، که به نوبه خود پیام را به شبکه تلفن همراه معمولی برای دریافت سایر کاربران می‌فرستد.

 

این ارتباط دو طرفه است، بنابراین پیام ها می توانند از راه دیگری نیز جریان داشته باشند. و این فقط شامل متن نیست، در آینده کاربران می توانند عکس ها و فیلم های با وضوح بالا را از طریق ماهواره ارسال کنند.

 

سامسونگ معرفی کرد: تراشه اگزینوس 1380 و مودم جدید با پشتیبانی از ارتباط ماهواره ای

 

البته این مورد برای گوشی های هوشمند به کار گرفته می شود، اما سامسونگ در وسایل نقلیه “تحرک هوایی شهری” مانند اتومبیل های پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین نیز کاربرد دارد.

 

به هر حال، سامسونگ همچنین می‌گوید که در حال کار بر روی فناوری اینترنت اشیاء باند باریک (NB-IoT) است که نیاز به یک تراشه آنتن پرقدرت جداگانه در داخل تلفن‌ها را برطرف می‌کند.

 

مین گو کیم، معاون اجرایی توسعه پردازنده‌های ارتباطی در سامسونگ الکترونیکس، گفت: “سامسونگ قصد دارد در پیشبرد اکوسیستم‌های ارتباطی هیبریدی زمینی-NTN در سرتاسر جهان در آماده‌سازی برای ورود 6G پیشگام شود. سامسونگ سال هاست که روی 6G کار می کند و دولت کره جنوبی می خواهد نمونه اولیه شبکه های 6G در سال 2026 آماده شود.”

 

سامسونگ جدیدترین چیپست میان رده خود یعنی اگزینوس 1380 را معرفی کرد. سیستم روی تراشه جدید جانشین اگزینوس 1280 سال گذشته است و بهبودهای جزئی ارائه می دهد. پشتیبانی از فضای ذخیره سازی UFS 3.1 و موتور هوش مصنوعی توانمندتر برخی از این ویژگی ها هستند. این چیپست اکنون می‌تواند تلفن‌هایی با وضوح FHD+ و صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی 144 هرتز و همچنین دوربین‌های اصلی 200 مگاپیکسلی را پشتیبانی کند.

 

سامسونگ معرفی کرد: تراشه اگزینوس 1380 و مودم جدید با پشتیبانی از ارتباط ماهواره ای

 

تکنولوژی فرآیند ساخت: 5 نانومتر EUV
پردازشگر مرکزی: 4x Cortex-A78 @2.4Ghz + 4x Cortex-A55 @2.0GHz
پردازنده گرافیکی: Arm Mali-G68 MP5
موتور هوش مصنوعی: موتور هوش مصنوعی با NPU، 4.9 ترافلاپس
مودم: 5G NR Sub-6GHz + 5G NR mmWave، 3.79 گیگابیت بر ثانیه دانلود، 1.28 گیگابیت در ثانیه آپلود، چند سیم کارت جهانی 5G
دوربین: تک دوربین تا 200 مگاپیکسل، دوربین سه گانه تا 16 مگاپیکسل، فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و پخش
صفحه نمایش: FHD+ و 144 هرتز
حافظه رم: LPDDR4x/5
حافظه ذخیره سازی: UFS v3.1
سایر موارد: بلوتوث 5.2، NFC، GPS، GLONASS، BeiDou، Galileo GNSS

 

اگزینوس 1380 بر اساس فرآیند 5 نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده است و دارای یک CPU متشکل از 4 هسته های عملکردی Cortex-A78 با کلاک 2.4 گیگاهرتز در کنار هسته های بهره وری 4x Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است. پردازش های گرافیکی توسط Arm’s Mali-G68 MP5 اداره می شود.

 

سامسونگ ادعا می‌کند که قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه، تشخیص زبان پیشرفته‌تری را برای کمک صوتی و همچنین تشخیص تصویر پیشرفته‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. از نظر اتصال، شما یک مودم 5G یکپارچه با پشتیبانی از هر دو شبکه mmWave و زیر 6 گیگاهرتز دریافت می کنید. این تراشه همچنین دارای دو باند Wi-Fi 802.11ac، بلوتوث 5.2، NFC و BeiDou، Galileo، GLONASS، موقعیت یابی GPS GNSS است.

 

انتظار می رود چیپست اگزینوس 1380 سامسونگ در گوشی آینده این برند گلکسی A54 قرار بگیرد.

 

منبع: GSMArena