ویژگی های دسترسی

گوگل در طول سال ها کار خوبی را در زمینه پیاده سازی ویژگی های دسترسی انجام داده است. اندروید 13 حالت خواندن جدیدی را برای کاربران کم بینا، پشتیبانی از صفحه نمایش بریل بومی و توضیحات صوتی معرفی کرد. در همین حال، اندروید 12 بزرگنمایی صفحه نمایش بهبود یافته و توانایی کنترل صفحه نمایش خود را با حرکات صورت ارائه کرد.

 

فونت ها حتی بزرگتر می شوند

سیستم عامل اندروید سال‌هاست که از فونت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند، اما اگر بزرگ‌ترین گزینه برای شما به اندازه کافی بزرگ نباشد، چه؟ خب، شما خوش شانس هستید، زیرا یکی از بزرگترین ویژگی های اندروید 14 (به معنای واقعی کلمه) اندازه فونت بزرگتر است.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

گوگل به طور خاص اشاره می کند که کاربران اکنون می توانند اندازه فونت را تا 200 درصد در اندروید 14 در مقابل اندروید 13 تغییر دهند. جالب اینجاست که این شرکت می‌گوید از مقیاس‌بندی فونت غیرخطی نیز استفاده می‌کند تا متنی که از قبل بزرگ است، افزایش اندازه بیشتری را مشاهده نکند. به عنوان مثال، تیتر ها ممکن است افزایش اندازه نداشته باشند، اما متون کوچکتر زیر تیر ممکن است بزرگتر شوند.

 

اعلان های چشمک زن

اگر کم شنوایی دارید، اندروید 14 به شما این امکان را می دهد که با استفاده از فلاش دوربین و نمایشگر برای روشن شدن، اعلان ها را ببینید. می توانید این تنظیمات را در بخش Accessibility تغییر دهید. انتخاب های شما این است که فلاش دوربین، فلاش نمایشگر یا هر دو را همزمان داشته باشید. با فلاش نمایشگر هم می توانید رنگ فلاش را انتخاب کنید که خوب است. با این حال، نمی‌توانید نحوه رخ دادن فلاش‌ها (پالس، فلاش، موج، و غیره) را تغییر دهید و نمی‌توانید سفارشی‌سازی‌های هر برنامه را ایجاد کنید. گزینه های این ویژگی یا “روشن” یا “خاموش” است.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

ویژگی ها و بهبود های باتری

اندروید 14 تغییرات مختلفی را در تلاش برای بهبود عمر باتری به ارمغان می آورد. شما نباید انتظار چیز عظیمی مانند حالت Doze در اندروید مارشمالو یا صرفه جویی شدید باتری را داشته باشید، اما انتظار می رود این تغییرات همچنان صرفه جویی زیادی را به همراه داشته باشد.

برای شروع، گوگل دو API اندروید (سرویس‌های پیش‌زمینه و زمان‌بندی کار) را با هدف بهبود کارایی برای کارهایی مانند فعالیت‌های پس‌زمینه و دانلود فایل‌های حجیم تغییر می‌دهد.

گوگل در مورد بهبود های مربوط به دانلود/آپلود فایل‌ها می‌گوید: “کار انتقال داده‌ای که توسط کاربر آغاز می‌شود، مدیریت دانلودها و بارگذاری‌های آغاز شده توسط کاربر را آسان‌تر می‌کند، به‌ویژه زمانی که به محدودیت‌هایی مانند دانلود فقط از طریق Wi-Fi نیاز دارند”.

تمرکز عمر باتری به اینجا ختم نمی شود، زیرا اندروید 14 همچنین سیستم پخش داخلی پلتفرم را برای کارایی بهتر بهبود می بخشد.

مجوز جدید برای آلارم

Google در حال اجرای یک مجوز “زمان‌بندی دقیق زنگ هشدار” است که از همه برنامه‌های تازه نصب‌شده که ساعت یا تقویم نیستند، می‌خواهد این مجوز را از کاربران درخواست کنند. این شرکت با بیان اینکه عملکرد دقیق هشدار می‌تواند عمر باتری و سایر منابع را تحت تأثیر قرار دهد، این افزوده را توضیح داد.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

یک آمار آشنا برمی گردد

یکی از ویژگی‌های بازگشتی که از دیدن آن خوشحالیم، ویژگی “زمان صفحه از آخرین شارژ کامل” است. این گزینه پس از اینکه در اندروید 12 به نفع مصرف باتری شما در 24 ساعت گذشته پنهان شد، در منوی تنظیمات باتری بازگشته است. اگر می خواهید ایده دقیق تری در مورد مدت زمان ماندگاری گوشی خود داشته باشید، این گزینه مفید خواهد بود.

 

اطلاعات باتری جدید

اندروید 14 به شما امکان می دهد اطلاعات باتری جدید مانند تاریخ ساخت و تعداد چرخه شارژ آن را مشاهده کنید. اطلاعات را می توان در تنظیمات > درباره تلفن > اطلاعات باتری پیدا کرد. با این حال، ممکن است در همه گوشی ها نمایش داده نشود.

 

ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی

با نصب برنامه های فوق قدیمی خداحافظی کنید

یکی از بزرگترین تفاوت های اندروید 14 با اندروید 13 این است که به روز رسانی جدید اکنون نصب برنامه های قدیمی اندروید را مسدود می کند. گوگل می گوید این تغییر به طور خاص برنامه های ساخته شده برای API های Android 5.1 Lollipop و قدیمی تر را هدف قرار می دهد.

این یک تغییر بسیار بزرگ است، با استدلال غول جستجو مبنی بر اینکه بدافزار اغلب سطوح API قدیمی‌تری را هدف قرار می‌دهد که از امنیت مدرن‌تر و حفاظت از حریم خصوصی استفاده نمی‌کنند.

این بهبود به این معنی است که بسیاری از برنامه‌های رها شده (مانند بازی‌های قدیمی و برنامه‌های خاص) روی گوشی‌های اندروید ۱۴ قابل نصب نیستند. Google می‌گوید در صورت ارتقا به اندروید 14، برنامه‌های قدیمی‌تر روی دستگاه شما باقی می‌مانند. اما بدیهی است که این مورد برای دستگاه‌هایی که با اندروید 14 عرضه می شوند صادق نخواهد بود.

 

فقط عکس ها و ویدیوهای خاصی را به اشتراک بگذارید

در اندروید 13 و نسخه‌های قبلی، اگر برنامه‌ای برای دسترسی به عکس‌ها و ویدیوهای شما اجازه می‌خواهد، می‌توانید به آن “بله” یا “نه” بگویید. با اندروید 14، کنترل کمی بیشتر دارید. اکنون، می‌توانید به برنامه‌ها اجازه دهید با استفاده از اعلان مجوز زیر به برخی از عکس‌ها و ویدیوها دسترسی داشته باشند

این مورد برای حفظ حریم خصوصی بسیار عالی است، زیرا برنامه‌ها فقط می‌توانند تصاویر و ویدیوهایی را که می‌خواهید ببینند، مشاهده کنند.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

حفظ حریم خصوصی پین پیشرفته و حذف اختیاری دکمه OK

در تنظیمات اندروید، وقتی پین خود را وارد می‌کنید، می‌توانید انیمیشن‌ها را خاموش کنید. این کار باعث می‌شود که کسی که در کنار شما ایستاده است، نتواند رمزی که داخل گوشی تان وارد می کنید را بببیند و حفظ کند. این تغییر کوچک می تواند تفاوت بین اینکه شخصی بتواند به تلفن شما دسترسی داشته باشد یا خیر باشد. در حال حاضر، این ویژگی به طور پیش فرض روی “خاموش” تنظیم شده است.

 

به همین ترتیب، اندروید 14 نیاز به زدن دکمه “OK” را پس از وارد کردن پین حذف می‌کند. در عوض، فقط می توانید شماره را وارد کنید و قفل گوشی شما باز می شود. توجه داشته باشید که این فقط در صورتی کار می کند که پین شما شش رقمی یا بیشتر باشد. اگر پین شما شش رقمی یا بیشتر باشد، به طور خودکار این ویژگی را روشن می کند. اگر می‌خواهید دکمه “OK” برگردد، می‌توانید به صورت دستی آن را برقرار کنید.

 

به روز رسانی به اشتراک گذاری داده ها

فرض کنید یک برنامه را دوشنبه نصب کرده اید. شما مجوزها و سیاست های حفظ حریم خصوصی آن برنامه را می پذیرید. سپس، روز سه‌شنبه، برنامه شرایط این سیاست‌ها را تغییر می‌دهد. تا به حال، شما در مورد این موضوع نمی‌دانستید مگر اینکه شرکت مستقیماً با شما تماس بگیرد. اما این قضیه با Android 14 تغییر خواهد کرد. زیرا اکنون یک پاپ آپ دریافت می کنید که در مورد تغییراتی که در هر برنامه خاصی رخ داده است به شما اطلاع می دهد.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

ویژگی های سفارشی سازی

از قبل می‌توانید صفحه اصلی خود را با ویجت‌ها، تصاویر پس زمینه، بسته‌های آیکون و غیره سفارشی کنید. این با اندروید 14 تغییر می کند، زیرا می توانید انواع جنبه های صفحه قفل را سفارشی کنید. می‌توانید فونت‌ها، ویجت‌ها، رنگ‌ها و قالب‌ها را در صفحه قفل اندروید 14 خود سفارشی کنید. حتی می توانید میانبرهایی را به صفحه قفل خود در گوشه های پایین اضافه کنید.

همچنین اکنون می توان پس زمینه ها را با استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد ایجاد کرد و بنابراین به انتخاب خودتان و با تایپ کردن چیزی که در ذهن شما می گذرد، پس زمینه گوشی شما می تواند یک تصویر تماما ساخته شده با هوش مصنوعی باشد.

 

هرآنچه باید در مورد اندروید 14 بدانید

 

به‌روزرسانی‌های تأیید شده کوچکتر

اندروید 14 اکنون هنگام استفاده از هدفون سیمی از صدای بدون افت کیفیت پشتیبانی می کند.

پشتیبانی از HDR 10 بیتی (معروف به Ultra HDR) در راه است و به آن اجازه می‌دهد هنگام عکس‌برداری اطلاعات بیشتری را از سنسور حفظ کند و درب را برای رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بیشتر باز کند.

برنامه‌های افزودنی Camera2 و CameraX به‌روزرسانی‌ها را مشاهده می‌کنند و به برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند اجازه می‌دهند زمان پردازش طولانی‌تری را انجام دهند. این به بهبود موارد استفاده مانند عکاسی در نور کم که بر الگوریتم‌های محاسباتی متمرکز است کمک می‌کند.

اندروید 14 به کاربران سازمانی و دولتی اجازه می‌دهد توانایی دستگاه را برای بازگشت به استاندارد ناامن 2G محدود کنند.
گوگل همچنین به کاربران اجازه می‌دهد پشتیبانی از اتصالات سلولی به اصطلاح رمزنگاری شده را در اندروید غیرفعال کنند. به عبارت دیگر، کاربران می توانند فقط از اتصالات سلولی رمزگذاری شده استفاده کنند.

اندروید 14 همچنین به شما این امکان را می‌دهد که نسبت تصویر برنامه‌ها را تغییر دهید تا به‌صورت تمام صفحه در تبلت‌ها و تاشوها نشان داده شوند.

وقتی یک دستگاه بلوتوث را به یک دستگاه Android 14 متصل می‌کنید، می‌توانید «نوع دستگاه صوتی» آن را انتخاب کنید. می‌توانید بین بلندگو، هدفون، کیت ماشین، سمعک یا سایر موارد یکی را انتخاب کنید.

 

منبع: Androidauthority.com