کوالکام به تازگی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 را معرفی کرده است. پلتفرم پرچمداری که بر اساس فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است و تمرکز واضحی بر پیشرفت‌های هوش مصنوعی، بازی، صدا و دوربین دارد.

 

اگر به دنبال اعداد و ارقام هستید: – نسل سوم 30٪ سریعتر و 20٪ کارآمدتر از نسل دوم است. پردازنده هشت هسته ای داخل این سیستم روی تراشه با 1 هسته اصلی Cortex-X4 که با سرعت 3.3 گیگاهرتز کار می کند، پنج هسته با عملکرد بالا و سرعت 3.2 گیگاهرتز و 2 هسته بازده با سرعت 2.3 گیگاهرتز در این تراشه قرار داد. پشتیبانی از حافظه LPDDR5x تا سرعت 4800 مگاهرتز و حداکثر 24 گیگابایت وجود دارد. این تراشه از Wi-Fi 7 تا 6 گیگاهرتز شامل 802.11be، 802.11ax، 80211ac و 80211a/bg/n پشتیبانی می‌کند. این تراشه دارای مودم X75 5G با هر دو آنتن با پشتیبانی موج زیر 6 گیگاهرتز و میلی‌متر ویو است.

 

بر روی هوش مصنوعی در اسنپدراگون 8 نسل 3 تمرکز ویژه ای شده است. همه چیز با AI Engine شروع می شود که از مدل های هوش مصنوعی مولد چند وجهی و مدل های محبوب زبان بزرگ برای تشخیص گفتار پشتیبانی می کند. تراشه جدید می تواند تا 20 توکن در ثانیه برای پاسخ های هوش مصنوعی کار کند. کوالکام به خود می بالد که اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای قابلیت ایجاد تصویر در یک ثانیه در جهان است.

 

ویژگی جدید Sensing Hug کوالکام به طور ایمن به داده‌های شخصی شما مانند فعالیت‌های مورد علاقه، سطح تناسب اندام و موقعیت مکانی دسترسی پیدا می‌کند تا پاسخ‌های دستیار هوش مصنوعی بهتری ارائه دهد.

 

تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 معرفی شد

 

هوش مصنوعی توانایی های دوربین را نیز افزایش می دهد. Semantic Segmentation می تواند سرزندگی و جزئیات تصاویر را در زمان واقعی افزایش دهد. در حالی که ویدیوی دید در شب می تواند یک صحنه تاریک را روشن کند. یک پاک کن اشیا برای ویدیوها وجود دارد که می تواند اشیاء یا افراد ناخواسته را حذف کند. Vlogger’s View، که می تواند هم از دوربین سلفی و هم از دوربین عقب شما فیلم بگیرد. Photo Expansion می تواند از هوش مصنوعی مولد برای گسترش تصویر فراتر از داده های اصلی گرفته شده استفاده کند و طبیعتاً بهبودهایی در HDR نیز وجود خواهد داشت.

 

اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند بازی‌های مشابه عناوین کنسولی پلی استیشن را با پشتیبانی از 240 فریم در ثانیه روی نمایشگرهای 240 هرتزی ارائه دهد. Adreno Frame Motion Engine 2.0 می‌تواند فریم‌هایی را برای پخش روان‌تر تولید کند و از Unreal Engine 5.2 پشتیبانی می‌کند.

 

پردازنده گرافیکی داخل اسنپدراگون 8 نسل 3 اکنون 25 درصد سریع تر، 25 درصد مصرف انرژی کمتر و 40 درصد Ray Tracing بهتر را به ارمغان می آورد.

 

علاقه مندان به صدا خوشحال خواهند شد که بدانند تراشه جدید می تواند موسیقی 24 بیتی 96 کیلوهرتز بدون افت کیفیت را از طریق بلوتوث ارائه دهد.

 

کوالکام می گوید دستگاه های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 جدید در هفته های آینده در دسترس خواهند بود. این سازنده تراشه با Asus، Honor، iQOO، Meizu، Nio، Nubia، OnePlus، Oppo، realme، Redmi، RedMagic، Sony، vivo، Xiaomi و ZTE همکاری کرده است.

 

منبع: GSMArena