آیا می دانستید که یک فرد به طور متوسط حدود 32 ساعت در هفته را صرف گوش دادن به موسیقی می کند؟ صرف نظر از اینکه برای چه از هدفون استفاده می کنید، دانستن کیفیت هدفون بسیار مهم است. هنگام پیدا کردن بهترین هدست، باید تفاوت های ENC در مقابل ANC را بدانید.

 

اما این کلمات اختصاری به چه معنا هستند و چرا اهمیت دارند؟ اگر در مورد تفاوت ها کنجکاو هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

 

ENC چیست؟

 

ENC مخفف عبارت Environmental Noise Cancellation است. این هدفون نویزهای محیطی اطراف شما را حذف می کند تا به بهبود کیفیت صدا کمک کند. اما آنها چگونه کار میکنند؟

 

هدفون‌های ENC بدون پیچیده‌تر شدن، نویز محیط ورودی را با فرکانس شمارنده مطابقت می‌دهند. با دادن فرکانسی که صداهای دریافتی را خنثی می کند، نویز محیط به طور موثر حذف می شود.

 

ENC را به عنوان برابری دو طرف ترازو در نظر بگیرید. هدفون ENC در یک طرف قرار دارد، در حالی که فرکانس ورودی در طرف دیگر است. با متعادل کردن این ترازوها، هدفون ENC شما هر گونه صدای محیط ورودی را متوقف می کند.

 

ANC یا ENC؟ کدام فناوری حذف نویز مناسب شماست؟

 

مزایای فناوری ENC

 

اگر زمانی را صرف صحبت با دیگران کنید، فناوری ENC فوق العاده است. اگر روی هدست بازی یا میکروفون سرمایه گذاری می کنید، ENC ایده آل است.

 

مزیت ENC این است که به شفاف‌تر کردن صدای شما کمک می‌کند. هنگام صحبت کردن، صدای پس زمینه زیادی نخواهید داشت و می توانید به وضوح صدای خود را بشنوید. علاوه بر این، صدای دریافتی نیز برای شما واضح تر خواهد بود.

 

کسانی که به طور مداوم با تلفن همراه خود مکالمه انجام می‌دهند، از فناوری ENC روی هدفون های خود استقبال می کنند. این فناوری برای مشاغلی که زمان زیادی را با تلفن و تماس سر و کار دارند بسیار مناسب است. همچنین برای گیمر ها که می خواهند در حین چت صوتی با سایر بازیکنان مکالمه داشته باشند.

 

معایب فناوری ENC

 

یکی از مسائلی که همه هدفون های حذف نویز مشترکا آن را به همراه دارند این است که شما را از محیط اطراف خود بی خبر می کنند. با حذف صدای محیط، کمتر قادر به واکنش به محیط اطراف خود هستید.

 

وقتی در خانه تنها هستید، این آسیب وحشتناکی نیست. شما معمولاً می توانید بدون اسکن محیط اطراف خود در خانه احساس امنیت کنید.

 

با این حال، اگر خارج از شهر هستید، لغو صدای محیط اطرافتان خطرناک است. ممکن است دلتان برای کسی تنگ شود که شما را صدا می‌کند، صدای اضطراری را نشنید، یا یک مسیر را اشتباه شنیده باشید.

 

به خصوص برای ENC، مشکل اصلی قیمت بالا است. هدفون های ENC گران تر از هدفون های معمولی هستند. اگر یک محصول بی کیفیت بخرید، ممکن است حتی متوجه قطع شدن صدا نشوید!

 

ANC چیست؟

 

ANC یا ENC؟ کدام فناوری حذف نویز مناسب شماست؟

 

ANC مخفف عبارت Active Noise Cancellation است. هدفون های ANC مشابه هدفون های ENC عمل می کنند. این هدفون فرکانسی تولید می کند که صداهای دریافتی را خنثی می کند.

 

ANC برای هدست های بالای سر به جای هدفون بهتر عمل می کند. آنها همچنین بیشتر بر روی تجربه شنیداری تمرکز می کنند.

 

مزایای فناوری ANC

 

مزیت اصلی ANC این است که بر ارائه تجربه شنیداری بهتر به شما تمرکز می کند. اکثر مردم به همین دلیل از هدفون های ANC برای موسیقی و بازی استفاده می کنند.

 

آنها همچنین برای فعالیت های ثابت بهتر هستند، زیرا هدفون های ANC معمولاً هدست های بالای سر هستند.

 

معایب فناوری ANC

 

نقطه ضعف اصلی فناوری ANC این است که هدفون باید سازگار باشد. برخی از هدست ها به طور خاص با در نظر گرفتن ANC ساخته شده اند. این هدست‌ها فوق‌العاده عمل می‌کنند و در حذف نویز محیط عالی هستند.

 

اگر هدفون شما با ANC سازگار نیست، این فناوری در دسترس شما نیست. به همین دلیل، افرادی که خواهان هدفون ANC هستند باید به طور خاص روی این مدل ها تمرکز کنند.

 

ANC همچنین با صدا های پایین به خوبی کار نمی کند. موسیقی‌ای که با صدای کم گوش می کنید اغلب با معیارهای ANC تداخل پیدا می کند و به سختی به گوش می‌رسد.

 

همین امر در مورد بازی ها، تماشای فیلم و هر استفاده دیگری از هدفون شما صادق است. افزایش صدا می تواند این مشکل را برطرف کند، اما همه نمی خواهند صدایی که در حال گوش دادن به آن هستند را بلند کنند.

 

ENC در مقابل ANC

ANC یا ENC؟ کدام فناوری حذف نویز مناسب شماست؟

 

اکنون که درباره ENC در مقابل ANC بیشتر می دانیم، کدام بهترین است؟ پاسخ کوتاه این است که بستگی به اولویت های شما شما دارد.

 

در حالی که این دو فناوری های مشابهی هستند، هر کدام نقش متفاوتی را ایفا می کنند. شما همیشه آنها را به جای یکدیگر استفاده نمی کنید.

 

به همین دلیل، بهتر است در یک موقعیت خاص، ENC در مقابل ANC را قضاوت کنید. ENC در برخی تنظیمات بهتر از ANC است، در حالی که ANC در برخی تنظیمات ENC را شکست می دهد.

 

در اینجا چند مورد از موارد استفاده برای هر کدام آورده شده است تا بتوانید تصمیم بگیرید که از کدام یک استفاده کنید.

 

زمان استفاده از ENC

 

هدفون های ENC برای ارتباط ایده آل هستند. بسیاری از افراد از هدفون های ENC برای رایانه های کاری، هدست های بازی و برنامه های مشابه استفاده می کنند.

 

هدفون های ENC اغلب کیفیت خروجی صدای بالاتری دارند. با این حال، کیفیت صدای ورودی آنها گاهی کمتر از هدفون های ANC است. عامل تعیین کننده کیفیت هدفونی است که استفاده می کنید.

 

زمان استفاده از ANC

 

هدفون‌های ANC زمانی می‌درخشند که باید جلوی صدای دنیای بیرون را بگیرید. می توانید از هدفون های ANC برای کمک به تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی استفاده کنید. هدفون های ANC برای بازی های انفرادی، مطالعه، کار و موقعیت های دیگر عالی هستند.

 

بسیاری از کاربران از هدفون های ANC برای رفت و آمد خود استفاده می کنند. کیفیت بالای لغو صدا کمک می کند تا صدای قطار یا اتوبوس شلوغ را از بین ببرید. اگر در حین رفت و آمد کار می کنید، مانند مطالعه در قطار، این یک مورد استفاده ایده آل است.

 

نظر شما چیست؟ کدام فناوری را ترجیح می دهید؟

 

منبع: Baseus.com