چیپ‌ست‌های کوالکام بر اساس تعداد طبقه‌بندی می‌شوند، اما تقسیم‌بندی‌های بیشتری با مدل‌های «+» و اخیراً «s» وجود دارد. امروز این شرکت از اسنپدراگون 8s نسل 3 رونمایی کرد. چیپ‌ستی که مجموعه‌ای از ویژگی‌های تراشه پرچمدار را بدون هزینه‌ اضافی تر و با قدرتی به اندازه تراشه‌های برتر مدل 8 نسل 2 و 8 نسل 3 ارائه می‌کند.

 

8s نسل 3 یک تراشه 4 نانومتری با هسته اصلی Cortex-X4 در فرکانس 3.0 گیگاهرتز، چهار هسته عملکردی در 2.8 گیگاهرتز و سه هسته کارآمد در 2.0 گیگاهرتز را داراست. تا 24 گیگابایت رم LPDDR5x (تا 4200 مگاهرتز) و حافظه UFS 4.0 را پشتیبانی می کند. قابلیت اتصال نیز از طریق پورت USB 3.1 Gen 2 روی USB-C انجام می پذیرد.

 

پشتیبانی از رم به مدل 8 نسل 2 نزدیکتر است و ما شاهد مودم قدیمی تر Snapdragon X70 5G به جای X75 هستیم. با این حال، کوالکام می گوید که 8s نسل 3 از 3GPP Release 17 و صرفه جویی در مصرف انرژی 5G استفاده می کند که 8 نسل 2 این کار را نمی کند. در هر صورت، تراشه برای استاندارد جدید Wi-Fi 7 آماده است، بنابراین تلفن‌ها می‌توانند از پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتری برخوردار شوند. برای صدا، پخش بی سیم 15 بیتی 44.1 کیلوهرتز مانند Auracast پشتیبانی می شود.

 

تراشه قاتل پرچمدار، اسنپدراگون 8s نسل 3 معرفی شد

 

هوش مصنوعی مولد در خط مقدم قرار دارد زیرا برنامه های کاربردی جدید محبوبیت زیادی به دست آورده اند اما مسائل جدیدی را نیز آشکار کرده اند. تراشه 8s می‌تواند محبوب‌ترین مدل‌ها مانند Llama 2، Baichuan-7B و Gemini Nano را اجرا کند. مدل هایی با حداکثر 10 میلیارد پارامتر پشتیبانی می شوند. مدل s به سرعت اجرای وظایف 8 نسل 3 نیست، اما با پشتیبانی از هوش مصنوعی روی دستگاه، از نسل 8 قدیمی 2 در دسته بالاتری قرار می گیرد.

 

جدا از هوش مصنوعی، هدف تراشه جدید ارائه یک تجربه دوربین پرچمدار و عملکرد برتر بازی است. برای اولی، شامل یک ISP سه گانه 18 بیتی است که برای پردازش تصویر با NPU Hexagon کار می کند. این ویژگی “دوربین همیشه حسگر” را فعال می کند که سرعت باز کردن قفل چهره و اسکن کد QR را افزایش می دهد. ترکیب ISP+NPU همچنین کیفیت تصویر را در تاریکی افزایش می‌دهد.

 

به عبارت فنی تر، می تواند سه دوربین 36 مگاپیکسلی را با سرعت 30 فریم بر ثانیه با تاخیر شاتر صفر یا یک دوربین 108 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا کند که هنوز هم بدون تاخیر شاتر است. حداکثر وضوح تصویر 200 مگاپیکسل است. تصاویر و ویدیوهای HEIC و HEVC 10 بیتی با ویدیوهای 4K HDR تا 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌شوند. البته باید به عدم وجود حالت فیلمبرداری 8K دقت کنید، همچنین خبری از فیلمبرداری 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه در این تراشه نیست. این ویژگی ها برای مدل های برتر سری 8 محفوظ است.

 

تراشه قاتل پرچمدار، اسنپدراگون 8s نسل 3 معرفی شد

 

برای بازی، اسنپدراگون 8s نسل 3 (SM8635) به یک پردازنده گرافیکی Adreno مجهز شده است. از ردیابی پرتو با شتاب دهنده سخت افزاری پشتیبانی می کند. Adreno Frame Motion Engine 2.0 می تواند نرخ فریم را بدون مصرف انرژی اضافی دو برابر کند، وضوح فوق العاده Snapdragon Game پیکسل های اضافی را بدون هزینه اضافی به تصویر اضافه می کند.

 

این تراشه می‌تواند نمایشگر داخلی QHD+ را تا 144 هرتز یا صفحه نمایش 4K با فرکانس 60 هرتز هدایت کند. نرخ نوسازی متغیر در محدوده 1 هرتز تا 240 هرتز پشتیبانی می شود. برای نمایشگرهای خارجی، پنل‌های 8K تا (30 هرتز) یا 1080p با نرخ تازه‌سازی بالا (تا 240 هرتز) پشتیبانی می‌شوند.

 

این تراشه از رمزگشایی ویدیوی H.265 و AV1 (تا 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه) با پخش HDR (HDR10+، Dolby Vision، HLG) پشتیبانی می‌کند.

 

تراشه قاتل پرچمدار، اسنپدراگون 8s نسل 3 معرفی شد

 

چندین سازنده بزرگ گوشی های هوشمند قبلاً اسنپدراگون 8s نسل 3 را برای برخی از گوشی های خود از جمله Honor، iQOO، Realme و Xiaomi انتخاب کرده اند.

 

منبع: GSMArena